Katedra Polityki Rozwoju i Marketingu
Pracownicy
[moduł pracowników w przygotowaniu]
Dyżury pracowników Katedry Ekonometrii i Statystyki po rozwinięciu wizytówki osoby.
Aktualizacja informacji o dyżurach
Katedra Polityki Rozwoju i Marketingu
Kierownik: Prof. dr hab. Joanna Szwacka-Mokrzycka
Sekretariat
Inż. Jolanta Petrykowska – specjalista
Zakład Marketingu i Analiz Rynkowych
- Dr inż. Ewa Bąk-Filipek – adiunkt
- Dr Joanna Chudzian – adiunkt
- Dr hab. Nina Drejerska – profesor Uczelni
- Prof. dr hab. Jarosław Gołębiewski
- Dr inż. Katarzyna Gralak – adiunkt
- Dr inż. Mariusz Grębowiec – adiunkt
- Dr inż. Marzena Lemanowicz – adiunkt
- Prof. dr hab. Irena Ozimek – Kierownik zakładu
- Dr inż. Dariusz Strzębicki – adiunkt
- Prof. dr hab. Joanna Szwacka-Mokrzycka
- Dr inż. Aleksandra Wicka – adiunkt
Zakład Studiów Regionalnych i Europejskich
- Dr inż. Agnieszka Biernat-Jarka – adiunkt
- Mgr Marcin Chciałowski – doktorant
- Dr inż. Marzena Kacprzak – adiunkt
- Dr hab. Wojciech Pizło – profesor Uczelni
- Dr inż. Iwona Pomianek – adiunkt
- Dr hab. Halina Powęska – adiunkt – Kierownik zakładu
- Dr hab. inż. Joanna Rakowska – adiunkt
- Dr inż. Anna Rytko – adiunkt
- Dr Wioleta Sobczak – adiunkt
- Dr Maciej Stawicki – adiunkt
- Dr Paulina Stolarczyk – asystent
- Dr Paulina Trębska – asystent
- Dr inż. Agnieszka Wojewódzka-Wiewiórska – adiunkt
Zebrania Katedry odbywają się w środy w godzinach 10:15-12.
Planowane terminy:
- 28.02.2018
- 14.03.2018
- 28.03.2018
- 11.04.2018
- 25.04.2018
- 09.05.2018
- 23.05.2018
- 06.06.2018
Aktualności
Dla studentów
Badania
Obszary działalności naukowo-badawczej Katedry:
- organizacja i funkcjonowanie sfery agrobiznesu i jej implikacje dla rolnictwa,
- instytucje i organizacje rolnicze,
- interwencjonizm na rynku produktów rolnych,
- rozwój systemów marketingowych na podstawowych rynkach rolnych,
- zmiany w opodatkowaniu, ubezpieczeniach w rolnictwie i zabezpieczeniu społecznym rolników,
- rozwój przedsiębiorczości na wsi ze szczególnym uwzględnieniem aktywizacji zawodowej kobiet,
- finanse sektora publicznego,
- rozwój lokalny i regionalny, marketing terytorialny
- polityki Unii Europejskiej,
- gospodarka nieruchomościami.
Profile naukowo-badawcze Zakładów
Zakład Marketingu i Analiz Rynkowych
Tematyka badań prowadzonych w Zakładzie Marketingu i Analiz Rynkowych dotyczy zwłaszcza badań rynku dóbr i usług na poziomie lokalnym, regionalnym i globalnym, uwarunkowań zachowań konsumentów oraz wpływu marketingu na rozwój wybranych rynków. Realizowana problematyka badawcza koncentruje się na następujących zagadnieniach:
- marketing i jego rodzaje oraz jego zastosowanie w rozwoju rynków, w tym m.in: marketing usług; marketing w agrobiznesie, marketing partnerski, marketing terytorialny, marketing internetowy,
- komunikacja marketingowa;
- metodyka badań marketingowych;
- zarządzanie marketingowe;
- ochrona i edukacja konsumentów;
- badania rynku, ze szczególnym uwzględnieniem rynków: rolnych, żywności, usług (zwłaszcza m.in. turystycznych i finansowych), pracy;
- zachowania rynkowe konsumentów i ich uwarunkowania;
- zachowania na rynku przedsiębiorstw oraz jednostek samorządu terytorialnego;
- współczesne tendencje rozwoju konsumpcji żywności w Polsce i UE;
- ekonomiki szczegółowe, takie m.in. jak: ekonomika agrobiznesu, ekonomika turystyki, ekonomika usług gastronomicznych, ekonomika handlu;
- handel elektroniczny;
- współczesne koncepcje w rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich, w szczególności analizy w zakresie biogospodarki oraz gospodarki o obiegu zamkniętym;
- konkurencyjność producentów rolnych zrzeszonych w organizacjach producenckich;
- zarządzanie łańcuchami dostaw w agrobiznesie;
- konkurencyjność gospodarki żywnościowej: wymiar europejski i globalny;
- ochrona własności intelektualnej oraz strategie innowacyjne przedsiębiorstw;
- ekonomia przestrzenna oraz rozwój regionalny i lokalny.
Zakład Studiów Regionalnych i Europejskich
Tematyka badań prowadzonych w Zakładzie Studiów Regionalnych i Europejskich dotyczy lokalnych, regionalnych i globalnych uwarunkowań rozwoju obszarów wiejskich. Realizowana problematyka badawcza koncentruje się na następujących zagadnieniach:
- teoretyczne aspekty rozwoju lokalnego i regionalnego;
- przestrzenne zróżnicowanie rozwoju lokalnego i regionalnego (w Polsce i w Unii Europejskiej);
- podmioty rozwoju lokalnego i regionalnego;
- polityka regionalna Unii Europejskiej oraz fundusze europejskie – skutki dla rozwoju lokalnego i regionalnego;
- rozwój funkcji społeczno-gospodarczych na obszarach wiejskich;
- infrastruktura jako czynnik rozwoju obszarów wiejskich;
- miejsce kapitału ludzkiego i społecznego w rozwoju obszarów wiejskich;
- aspekty społeczne rozwoju obszarów wiejskich na poziomie lokalnym i regionalnym;
- środowiskowe uwarunkowania rozwoju lokalnego i regionalnego;
- zachowania konsumenckie gospodarstw domowych w kontekście rozwoju zrównoważonego;
- endogeniczne i egzogeniczne uwarunkowania rozwoju rynku pracy;
- konkurencyjność Polski, krajów Unii Europejskiej i krajów Grupy Wyszehradzkiej
w handlu zagranicznym artykułami rolno-spożywczymi; - procesy integracyjne w Europie i ich znaczenie w konkurencyjności gospodarek;
- ugrupowania regionalne i ich rola w rozwoju handlu zagranicznego;
- interwencjonizm i Wspólna Polityka Rolna;
- umiędzynarodowienie działalności biznesowej w kontekście rozwoju agrobiznesu.
Publikacje
Zapraszamy do publikowania prac w naszych czasopismach naukowych:
Projekty
REMICRO
Celem programu jest stymulowanie nauczania, badań i debat w dziedzinie studiów nad integracją europejską na poziomie instytucji szkolnictwa wyższego w ramach i poza terytorium Wspólnoty Europejskiej (http://eacea.ec.europa.eu/llp/jean_monnet/jean_monnet_en.php).
Realizowany jest od 1989 roku. W latach 2007-2013 stanowił część Longlife Learning Programme 2007-2013. Jednostką odpowiedzialną za właściwą realizację projektów w ramach Jean Monnet jest The Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACEA).
Projekt „Polityka regionalna w perspektywie mikro – REMICRO” jest realizowany w latach 2013-2016 w ramach akcji „European module”.
Projekt NCN N N114 145240
- Drejerska N., 2015: Is sustainability possible in suburbs of big cities? – the example of Warsaw. [w:] Walter Leal Filho, Arnolds Úbelis, Dina Bērziņa (eds.): Sustainable development, knowledge society and smart future manufacturing technologies. Switzerland, Springer International Publishing, s. 323-330.
- Chrzanowska M., Drejerska N., 2015: Nieparametryczny model regresji jako narzędzie analizy struktury wybranych cech mieszkańców strefy podmiejskiej Warszawy oraz ich miejsc pracy. [W:] Appenzeller D. (red. nauk.): Matematyka i informatyka na usługach ekonomii : analityka gospodarcza, metody i narzędzia. Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, s. 43-55.
- Chrzanowska M., Drejerska N., 2015: Małe i średnie przedsiębiorstwa w strefie podmiejskiej Warszawy – określenie znaczenia lokalizacji z wykorzystaniem drzew klasyfikacyjnych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 2015, nr 385, s. 45-52.
Projekt badawczy Narodowego Centrum Nauki N N114 145240
Ekonomiczno-społeczne uwarunkowania rozwoju obszarów wiejskich województwa mazowieckiego stanowiących strefę podmiejską i zewnętrzną Warszawy
realizowany w latach 2011-2013
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Wydział Nauk Ekonomicznych
Strefa podmiejska Warszawy
Wybrane zagadnienia
Warsaw suburban zone
Selected issues
pobierz pdf: Strefa podmiejska
Słowa kluczowe:
obszary wiejskie, rynek pracy, przedsiębiorczość, kapitał ludzki, rozwój, strefa podmiejska, województwo mazowieckie, suburbanizacja
Key words:
rural areas, labour market, entrepreneurship, human capital, development, suburban area, Mazovia region, suburbanisation
Podsumowanie
Gminy podmiejskie Warszawy wybrane do badań są niewątpliwie obszarem intensywnych przemian społeczno-gospodarczych. Ta kumulacja procesów rozwojowych, rozlewanie się zjawisk charakterystycznych dla miast, powoduje, że badany obszar jest niezwykle interesujący z poznawczego punktu widzenia. Jednocześnie zachodzące zmiany są tak kompleksowe i wielowątkowe, że trudno wyodrębnić, co dokładnie powinno być przedmiotem badań – jeden wątek pociąga za sobą kilka niemniej interesujących następnych kwestii. W tej sytuacji pozostaje mieć nadzieję, że zaprezentowane wyniki badań przedstawiają zarówno ogólne tło zmian, jak i konkretne elementy rzeczywistości, jak np. powiązania funkcjonalne pomiędzy stolicą a jej obszarem podmiejskim w zakresie rynku pracy. Ponadto wydaje się, że wartością dodaną przeprowadzonych badań jest uwzględnienie zarówno działalności samorządów lokalnych, jak i małych oraz średnich przedsiębiorstw zlokalizowanych na badanym obszarze, jak również mieszkańców, ich sytuacji i opinii nt. zachodzących procesów.
Badany obszar scharakteryzowano przy wykorzystaniu metod statystycznych. Wykorzystując miernik BZW, pogrupowano 30 gmin podmiejskich Warszawy na trzy klasy: o najwyższym, średnim i najniższym poziomie rozwoju. Do pierwszej grupy zostały zakwalifikowane: Lesznowola, Michałowice, Nadarzyn, Raszyn, Nieporęt, Izabelin, Stare Babice. Z wyjątkiem Nadarzyna, wszystkie gminy tej grupy graniczą bezpośrednio z Warszawą. Co więcej, oprócz Nieporętu, są to gminy położone po lewej stronie Wisły. Wskazuje to na najsilniejsze rozwojowe oddziaływanie Warszawy na gminy bezpośrednio z nią sąsiadujące, co więcej oddziaływanie ukierunkowane na stronę zachodnią miasta. W następnej grupie, 14 gmin stanowiło swoisty obszar przejściowy – najczęściej niegraniczący bezpośrednio z Warszawą, ale o silnym odziaływaniu miasta na procesy społeczno-gospodarcze tam zachodzące. Pozostałych 9 gmin to jednostki peryferyjne z punktu widzenia przyjętego obszaru badań, najdalej położone od stolicy, ale wciąż zaliczane do strefy podmiejskiej Warszawy.
Wyniki badań empirycznych przeprowadzonych w urzędach gmin strefy podmiejskiej Warszawy wskazują na fakt, że w większości ankietowanych jednostek samorządu terytorialnego opracowano strategie rozwoju. Może to świadczyć o świadomości władz w zakresie pobudzania aktywności zarówno własnej, jak i mieszkańców oraz przedsiębiorców, inwestowania w poprawę składników infrastruktury, jakości życia mieszkańców, ułatwiania startu działalności gospodarczej. Jednocześnie fakt posiadania strategii rozwoju może też być jedynie spełnieniem technicznego warunku koniecznego np. w przypadku ubiegania się o wsparcie finansowe ze środków europejskich. Cele zapisane w strategiach były realizowane, aczkolwiek z uwagi na ograniczone środki finansowe wdrażanie strategii sprawiało trudności niektórym gminom (głównie o niskim poziomie rozwoju). Gminy (z kilkoma wyjątkami) były raczej aktywne w zakresie wykorzystania środków z Unii Europejskiej. Mimo to uskarżano się na skomplikowane procedury aplikowania oraz na nie zawsze korzystne dla gmin strefy podmiejskiej Warszawy warunki przyznawania dofinansowania do projektów (dochody per capita). Z reguły projekty były przygotowywane przez pracowników gminy, rzadko przez ekspertów zewnętrznych. Jako mocne strony gminy wskazywano przede wszystkim bliskość stolicy i dogodne połączenia komunikacyjne z innymi, większymi miastami, wysoki poziom infrastruktury technicznej, a także wolne tereny, które mogą zostać wykorzystane pod inwestycje.
Jak wynika z charakterystyki mocnych stron, strefa podmiejska Warszawy charakteryzuje się nie tylko korzystnym układem infrastruktury drogowej i wolnymi przestrzeniami inwestycyjnymi, lecz w znacznej części także wysokimi walorami przyrodniczymi. Walory te mogą stanowić zarówno czynnik zachęcający, jak i ograniczający swobodę gospodarowania. Zdaniem ponad połowy władz gminnych, obszary przyrodniczo-chronione na terenie gminy stanowią szansę dla rozwoju przedsiębiorstw. Warunki te sprzyjają turystyce i rekreacji podmiejskiej, weekendowej lub biznesowej (organizacja konferencji w zielonym otoczeniu, a jednocześnie blisko Warszawy, np. Serock).
Wyniki badań w przedsiębiorstwach wskazują, że na rynku lokalnym działalność koncentrowało 55% badanych jednostek. Ankietowani z gmin o niskim poziomie rozwoju, częściej niż pozostali, wykraczali zasięgiem działalności poza rynek lokalny – co wynikać mogło z potrzeby zwiększenia niewystarczającego popytu na swoje produkty i usługi. W opinii ankietowanych, najważniejszymi czynnikami decydującymi o lokalizacji przedsiębiorstw były: dogodne położenie w stosunku do odbiorców oraz chłonność rynku lokalnego lub regionalnego. Bliskość Warszawy została wskazana jako istotny czynnik lokalizacyjny w co czwartym przedsiębiorstwie. Podczas podejmowania decyzji o lokalizacji przedsiębiorstwa zwracano także uwagę na koszty związane z wynajęciem, zakupem lub budową lokalu. Z kolei w ramach podsumowującego pytania nt. postrzegania gminy, w której badane firmy miały swoją siedzibę, jako mocną stronę respondenci wskazywali bliskość Warszawy oraz dogodne połączenia komunikacyjne ze stolicą oraz innymi, większymi miastami, rozbudowaną infrastrukturę techniczną, ciągły rozwój gminy (związany m.in. ze stałym wzrostem liczby ludności w efekcie migracji oraz dużej liczby urodzeń) i odpowiednie warunki do rozwoju przedsiębiorczości. Jako słabe strony wskazywano: słabą infrastrukturę techniczną, wysokie koszty i inne trudności prowadzenia działalności gospodarczej (np. brak wsparcia ze strony władz gminnych, brak usług doradczych), a także zbyt duże natężenie ruchu i związane z nim zanieczyszczenie środowiska oraz słabą komunikację drogową. Należy w tym miejscu zauważyć, że pewne czynniki były wskazywane zarówno w grupie mocnych, jak i słabych stron. Badani przedsiębiorcy mieli bowiem tendencję do oceny infrastruktury technicznej przez pryzmat swojego najbliższego otoczenia, np. konkretnej drogi dojazdowej do swojej firmy. W związku z tym uzyskane odpowiedzi były bardzo zróżnicowane i to co dla jednych było zaletą, np. zbudowanie drogi w ich bezpośredniej okolicy, dla innych nie miało znaczenia.
Znaczna część przeprowadzonego badania pierwotnego w gospodarstwach domowych strefy podmiejskiej Warszawy dotyczyła powiazań funkcjonalnych pomiędzy stolicą a otaczającym ją obszarem w wymiarze rynku pracy. Sytuacja badanej populacji mieszkańców jest stosunkowo dobra; charakteryzuje ją zarówno wysoki wskaźnik aktywności zawodowej, jak i wysoki wskaźnik zatrudnienia. Generalnie więc bliskość rozwiniętego rynku pracy, jakim jest stolica, jak również jej bezpośrednie otocznie sprzyja aktywności zawodowej mieszkańców strefy podmiejskiej. Ta dobra sytuacja przyciąga też nowych mieszkańców zarówno z innych części regionu, jak i z samej Warszawy. Jak pokazały wyniki badań, nowo osiedlający się mieszkańcy to osoby młode, dobrze wykształcone, o relatywnie wysokich dochodach. Procesy te niewątpliwie prowadzą do zwiększenia potencjału ludzkiego badanych obszarów, wpisując się w dyskusję zarówno teoretyków, jak i praktyków nt. endogenicznych czynników wzrostu gospodarczego, równocześnie powodują jednak zwiększoną presję w wielu wymiarach. Jednym z nich są kwestie środowiskowe – rozwój funkcji mieszkaniowej wymaga kolejnych terenów przeznaczonych na ten cel. Są to w znakomitej większości inwestycje prywatne, dla których po wzrastających cenach, ale jednak znajdowane są kolejne obszary, np. dotychczasowe grunty rolne. Natomiast biorąc pod uwagę fakt, że są to najczęściej osoby dojeżdżające do pracy, to niewątpliwe wyzwaniem jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury w tym zakresie. Nowi migranci dojeżdżają na ogół własnymi samochodami, powodując znaczne obciążenie dróg wjazdowych do miasta. Prezentowane wyniki badań wyraźnie wskazują na brak atrakcyjnej oferty komunikacji publicznej dla tej grupy.
Uzyskane rezultaty badań pozwalają również na identyfikację zjawisk, które nie są typowe tylko dla mieszkańców strefy podmiejskiej. Zjawiska te są częścią ogólnopolskich czy nawet ogólnoświatowych tendencji na rynku pracy. Co więcej, wydają się potwierdzać, że pomimo relatywnie lepszej sytuacji na rynku pracy w okolicy dużego miasta, strefa podmiejska nie jest obszarem wolnym od problemów spotykanych gdzie indziej. Należy w tym miejscu wspomnieć przede wszystkim o wynikach badań wskazujących na niestabilność zatrudnienia, szczególnie wśród osób młodych, też dobrze wykształconych oraz na istnienie szarej strefy – zatrudnianie pracowników bez formalnej umowy.
Wyniki otrzymane za pomocą jednej z metod statystycznych – klasycznej analizy korespondencji – pozwalają na odniesienie się do przywoływanego w teorii kapitału kreatywnego. Wskazują bowiem na istnienie zależności pomiędzy wykształceniem wyższym a dużą i pełną samodzielnością pracy, wykształceniem średnim a średnim poziomem samodzielności oraz wykształceniem zasadniczym zawodowym i niskim poziomem samodzielności wykonywanej pracy. Ponadto przeprowadzona analiza pozwoliła wyodrębnić grupę przedsiębiorców, charakteryzujących swoją pracę jako w pełni samodzielną i kreatywną, przy czym wskazywali najczęściej własny pomysł jako początek aktywności zawodowej wykonywanej w trakcie badania.
Biorąc pod uwagę fakt, że rynek pracy odgrywa znaczącą rolę w procesach formowania funkcjonalnych obszarów miejskich, otrzymano również istotne wyniki w zakresie aktywności zawodowej mieszkańców strefy podmiejskiej. Przeprowadzona analiza korespondencji pozwoliła na wyodrębnienie grupy „młodych migrantów” – z wyższym wykształceniem, którzy przeprowadzili się w ostatnim okresie (w latach 2005–2012); ich dochód przekraczał 2000 zł netto miesięcznie na osobę w rodzinie. Dominowali w tej grupie ludzie młodzi – 51% z nich nie przekroczyło 36. roku życia. Blisko 90% ankietowanych w tej grupie to pracownicy najemni dojeżdżający codziennie do pracy do Warszawy, przy czym ich średni czas dojazdu to godzina. Wyodrębniona została też grupa przedsiębiorców, którzy pracowali w miejscu zamieszkania; to głównie osoby od 36 do 55 lat (71% respondentów w tym wieku). Ponadto to osoby mieszkające w danym miejscu od urodzenia bądź ludność napływowa, ale o znacznie dłuższym czasie zamieszkania niż „młodzi migranci”. Prowadzi to do ciekawej konkluzji nt. tendencji do prowadzenia małej firmy na danym obszarze raczej przez osoby zakorzenione lokalnie.
Pomimo zidentyfikowanych problemów, sytuacja badanej populacji mieszkańców obszarów podmiejskich wydaje się być podstawą do budowania pozytywnego wizerunku. Mała skala bierności zawodowej, posiadanie dodatkowych kwalifikacji (nabytych w trakcie kształcenia formalnego, ale też nieformalnego w przypadku osób o niższych poziomach wykształcenia), kreatywność przedsiębiorców, elastyczność (przynajmniej deklarowana) w grupie osób niepracujących, a poszukujących zatrudnienia wskazuje na faktycznie istniejące potencjały endogeniczne badanych gmin; potencjały trudne bądź niemożliwe do zidentyfikowania na podstawie danych statystycznych, a widoczne w badaniach jakościowych. Co więcej, wskazane potencjały są generalnie dostrzegane przez władze lokalne i przedsiębiorców, ale równocześnie w hierarchii mocnych stron zdecydowanie stawiane są za czynnikami wynikającymi z uwarunkowań czysto geograficznych czy infrastrukturalnych, które można by określić jako „twarde” determinanty rozwoju społeczno-gospodarczego. Niemniej jednak, w opinii zespołu autorskiego, ta jakościowa identyfikacja „miękkich” potencjałów strefy podmiejskiej największego miasta w Polsce jest mocną stroną i ważnym wynikiem całego procesu badawczego podsumowanego niniejszą publikacją.
Summary
This volume traces selected issues of economic and social development in the Warsaw suburban zone. It was elaborated as a part of the project entitled “Economic and social determinants of rural areas development of the Mazovia region in the suburban and external zone of Warsaw”, No N N114 145240, financed by the National Science Centre (Poland). The main purpose of the research was to identify and deeply characterize economic and social processes observed in rural areas of the Warsaw suburban zone.
Specific objectives included:
- diagnosis of a development level of selected communes in comparison with the whole region and identification of their diversification,
- determination of demographic and economic potential of the Warsaw suburban zone inhabitants, especially from a perspective of a human capital level,
- research on specificity of the Warsaw suburban zone inhabitants’ situation on the labour market, including a scale of economic inactivity, unemploymentand employment in the group of respondents, and in particular commuting to Warsaw as a central city of the functional region,
- identification of conditions of enterprises that function there, as well as reasons and directions of diversification of their activities,
- determination of a role of local self-government and other institutions in fostering and promoting entrepreneurship in rural areas and evaluation of local self-government activities in applying for and using the European Union support.
The empirical research was conducted in rural households, enterprises and local self-governmental units in 30 rural and rural-urban communes around Warsaw, which were identified as the Warsaw suburban zone basing on the methodology of Korcelli and Śleszyński [Korcelli P. and Śleszyński P., 2011: Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 – projekt z 25 stycznia 2011 roku, delimitacja opracowana wcześniej na potrzeby programu ESPON] as well as Bański [Bański J. (ed.), 2009: Analiza zróżnicowania i perspektywy rozwoju obszarów wiejskich w Polsce do 2015 roku. Studia Obszarów Wiejskich tom 16, PTG, IGIPZ PAN, Warsaw; typology of communes according to the impact ranges (development of urban functions)]. Finally, the research included questionnaire interviews in 800 households (2215 adult participants), 221 micro and small enterprises as well as postal questionnaire in 30 local self-government offices.
Research results show that the analysed suburban communes of Warsaw are an area of an intense socio-economic transformation. However, the multi-threaded nature of these changes makes the authors present a reduced general background of the changes. Moreover, the authors hope that provided examples, such as functional connections between the capital city and its suburban area in the labour market, are a good illustration of the changes. Especially as these changes are presented at the same time from the perspective of three key groups: local self-government, inhabitants and entrepreneurs.
The studied area was characterized using some statistical methods. The use of the relative development level measure (BZW) made it possible to group investigated 30 communes in three development classes: the highest, medium and the lowest one. The first group included: Lesznowola, Michałowice, Nadarzyn, Raszyn, Nieporęt, Izabelin, and Stare Babice. With the exception of Nadarzyn, all these communes directly border Warsaw. Furthermore, apart from Nieporęt, these communes are situated on the left bank of the Vistula river. This indicates the strongest development impact of Warsaw on directly neighbouring communes as well as the impact oriented towards the west of the city. The next group of 14 communes constituted a specific area of transition – usually not directly bordering Warsaw but with strong impact of the city on socio-economic processes taking place there. The remaining 9 communes are peripheral units in the investigated area, being the farthest away from Warsaw but still included in the suburban zone.
According to research results, majority of local self-governments had development strategic documents. This may indicate the authorities’ awareness of the role of stimulating inhabitants’ and entrepreneurs’ activity as well as their own investments in improving infrastructure assets, quality of life and facilitating business start. At the same time, providing a development strategy may also be only the fulfilment of a technical precondition – for example, in the case of applying for the European Union funds. The communes authorities (with some exceptions) were rather active in applying for the support. Nevertheless, they complained about complicated procedures of applying and sometimes detrimental conditions for granting funds for projects to the Warsaw suburban zone communes (per capita income). In the opinion of representatives of local self-government offices, the strengths of the Warsaw suburban area include: a convenient system of road infrastructure and accessible investment area. Additionally, there are large areas of communes characterized by high natural values. These values can be both stimulating as well as limiting possibilities of economic activities. According to more than a half of the local authorities, the natural environment provides a great opportunity for development of weekend or business tourism (for example conference and professional meetings with a quiet and peaceful atmosphere close to nature in Serock).
Entrepreneurs focused their activity mostly on the local market. The respondents from communes with a low level of development, more frequently than others, came out beyond the local market – which could be a result of their need to increase insufficient demand for their products and services. In their opinion, the most important factors determining the firm location included: proximity to customers and local or regional market capacity. The neighbourhood of Warsaw was identified as an important factor in every fourth company. The most important strengths included: proximity to Warsaw, good transport connections with the capital city and othermajor cities, developed technical infrastructure, continuous development of communes (related, inter alia, to constant growth of the population as a result of migration and high birth rates) as well as appropriate conditions for entrepreneurship development. They also pointed out some weaknesses: poor technical infrastructure, high costs and other difficulties in doing business (e.g. lack of support from the local authorities, lack of advisory services), too much traffic, pollution and poor road communications. It should be noted that some factors were indicated as both the strengths and the weaknesses. The entrepreneurs had a tendency to assess the technical infrastructure through the lens of their immediate environment, such as a particular driveway to a firm. Therefore, the responses were very diverse, and what for some respondents was an advantage, for others did not matter at all.
The situation of inhabitants on the labour market was relatively good. It was characterized by high rates of either professional activity or a high rate of employment. Therefore, proximity of the developed labour market (the capital city) as well its immediate environment promote professional activity of the suburban inhabitants. It attracts new people both from other parts of the region and from Warsaw as well. As shown by the results, the newly settled inhabitants were young, well-educated, with a relatively high level of income. These processes undoubtedly lead to an increase of human potential of the examined areas and reflect a discussion of both theorists and practitioners on endogenous growth factors. Though, these changes also increased pressure in many dimensions. Firstly, environmental issues should be considered. The development of the residential function requires more land for this purpose. New residential areas are usually private investments using for example previous agricultural land, but with increasing prices year by year. Secondly, the provision of appropriate infrastructure to people commuting to work every day is another challenge. New migrants usually use their own cars, causing a significant traffic jams on the way to Warsaw. The results clearly indicate no attractive offers of public transport in this case. These results also allow to identify some phenomena that are typical not only of the residents of the suburban zone. These phenomena are a part of national or even global trends in the labour market. Furthermore, they seem to confirm that, despite the relatively better labour market situation in the area of a big city, the suburban zone is not free from problems encountered elsewhere. Here, we should remember about job insecurity, especially among young, well-educated people, and the existence of the shadow economy – hiring workers without any formal contract. Conclusions drawn basing on one of statistical methods (a classical correspondence analysis) allow to refer to a concept of creative capital. They prove a relationship between having a tertiary education attainment and significant or full independence in the workplace, secondary education and a medium level of independence as well as vocational education and a low level of independence in the workplace. Moreover, the conducted analysis allowed to distinguish a group of entrepreneurs who perceived their work as fully creative and independent; they also stressed their own ideas as the beginnings of their present professional activities.
Taking into account the fact that the labour market plays an important role in forming the functional city areas, the research results also allow to draw some significant conclusions in this aspect. The correspondence analysis allowed to distinguish a group of “new migrants” with tertiary education attainments, who moved recently (2005–2012) and who can be characterized by a relatively high income level (more than 2000 zlotys net per person in a household). The majority of them were young people (71% were 36 years old or younger). They usually commuted to Warsaw every day and it took them one hour on average to get to the workplace. There was also a group of entrepreneurs who mainly ran their businesses at the place of living. Usually they had lived there since their birth or moved but considerably earlier than “new migrants”. It leads to an interesting conclusion about running a company rather by people locally rooted. Despite the problems, the situation of the suburban population seems to be quite advantageous. The small scale of inactivity, additional qualifications (acquired both in formal and informal education), entrepreneurs’ creativity, flexibility (at least declared) in a group of people unemployed and seeking for employment indicate actually existing endogenous potential of the investigated communes. Even though, the potentials are difficult or impossible to be identified on the basis of statistical data, but clearly visible in qualitative research. What is more, the indicated potentials are generally noticed by the local authorities and entrepreneurs. However, in the strength hierarchy they are underestimated and still remain behind factors connected with purely geographical considerations or infrastructure, which could be described as “hard” determinants of socio-economic development. Nevertheless, in the opinion of the authors, the qualitative identification of “soft” potentials of the suburban zone of the largest city in Poland is the strong point and an important result of the whole process of research summarised in this publication.
Wyniki badań przedstawiono m.in. na wymienionych poniżej konferencjach oraz w opracowaniach:
- prezentacja referatu: Drejerska N., Braja M., 2014: Local self-governments as actors in local development – a perspective of inhabitants of the Warsaw suburban area. Międzynarodowa konferencja naukowa Agrarian Perspectives XXIII. The Community-led Rural Development. Czech University o Life Sciences, Praga, Republika Czeska 19.09.2014.
- Chrzanowska M., Drejerska N., Pomianek I., 2014: Zastosowanie analizy korespondencji do badania sytuacji mieszkańców strefy podmiejskiej Warszawy na rynku pracy. Jajuga K., Walesiak M., (red. nauk.) Taksonomia 22. Klasyfikacja i analiza danych – teoria i zastosowania. Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 327, Wrocław, s. 338-345.
- prezentacja referatu: Chrzanowska M., Drejerska N., 2014: Mikro i małe przedsiębiorstwa w strefie podmiejskiej Warszawy – określenie znaczenia lokalizacji z wykorzystaniem drzew klasyfikacyjnych i regresyjnych. XXIII Konferencja Naukowa Sekcji Klasyfikacji i Analizy Danych PTS oraz XXVIII Konferencja Taksonomiczna nt. „Klasyfikacja i analiza danych – teoria i zastosowania”, Międzyzdroje 8–10 września 2014.
- prezentacja referatu: Chrzanowska M., Drejerska N., 2014: Commuting in the Warsaw Suburban Area from a Spatial Perspective. Międzynarodwa konferencja naukowa pt. Ekonometria przestrzenna i regionalne analizy ekonomiczne, Łódź 09-10 czerwca 2014 r., Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny.
- Drejerska N. 2014: Dojazdy do pracy mieszkańców strefy podmiejskiej Warszawy na tle inwestycji w infrastrukturę transportową. Logistyka 2014, nr 4, CD nr 4, s. 3500-3506.
- Drejerska N. 2014: Źródła utrzymania i lokalizacja miejsc pracy mieszkańców strefy podmiejskiej Warszawy. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu 2014, T. 16, z. 1, s. 30-34 oraz prezentacja referatu pod tym samym tytułem XXI Kongresie Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu: Funkcjonowanie i rozwój subsystemu żywnościowego oraz obszarów wiejskich, Lublin, 16-18 września 2014.
- prezentacja referatu: Drejerska N., 2014: Rynek pracy w relacjach obszary podmiejskie – duże miasto. Międzynarodowa konferencja naukowa pt. „Rolnictwo, gospodarka żywnościowa, obszary wiejskie – 10 lat w Unii Europejskiej”, 11 kwietnia 2014, Szkoła Głowna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
- Chrzanowska M., Drejerska N., Pomianek I., 2013: Analiza porównawcza poziomu rozwoju gmin wiejskich i miejsko-wiejskich województwa mazowieckiego w latach 2002 i 2009 z wykorzystaniem metody k-średnich. [w:] Szkutnik W. (red. nauk.) Problemy społeczno-ekonomiczne w uwarunkowaniach ryzyka i statystycznej nieokreśloności. Metody i modele w rozwoju regionów. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, s. 9-21.
- Drejerska Nina, 2013: Jeszcze wieś czy już miasto? Mieszkańcy obszarów podmiejskich na rynku pracy. Wieś Jutra 2013, nr 4, s. 4-5.
- prezentacja referatu pt.: Zastosowanie analizy korespondencji do badania sytuacji mieszkańców strefy podmiejskiej Warszawy na rynku pracy. autorki: N. Drejerska, M. Chrzanowska, I. Pomianek, XXII Konferencja Naukowa Sekcji Klasyfikacji i Analizy Danych PTS XXVII Konferencja Taksonomiczna nt. Klasyfikacja i analiza danych – teoria i zastosowania Karpacz, 11-13 września 2013, organizatorzy: Sekcja Klasyfikacji i Analizy Danych Polskiego Towarzystwa Statystycznego oraz Katedra Ekonometrii i Informatyki Wydziału Ekonomii, Zarządzania i Turystyki Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
- Chrzanowska M., Drejerska N., Pomianek I., 2013: An attempt to determine the functional area of Warsaw with the use of the measure of relative development level and Hellwig’s measure, Acta Scientiarum Polonorum – Oeconomia, 12(1)2013
- prezentacja referatu pt. Próba wyznaczenia obszaru funkcjonalnego Warszawy z wykorzystaniem względnego poziomu rozwoju (BZW) oraz miary Hellwiga, autorki: M. Chrzanowska, N. Drejerska, I. Pomianek, II Konferencja Naukowa Ekonometria Przestrzenna i Regionalne Analizy Ekonomiczne, organizatorzy: Katedra Ekonometrii Przestrzennej Uniwersytetu Łódzkiego, Komitet Statystyki i Ekonometrii Polskiej Akademii Nauk, Łódź, 4-5 czerwca 2012
- prezentacja posteru pt.: Is sustainability possible in suburbs of big cities? Nina Drejerska podczas 3rd International Conference on “Integrative approaches towards sustainability” Jūrmala, Łotwa, 27–30 czerwiec 2012; konferencja dofinansowana z 7. Programu Ramowego UE – pobierz
- Pomianek I., 2012: Demographic determinants of development of Warsaw suburban zone communes, autor:, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnych i Agrobiznesu, tom XIV, zeszyt 6, s. 231-235
- Drejerska N., 2012: Looking for further determinants of regional development, Acta Scientiarum Polonorum – Oeconomia, 11(1)2012, s. 37-45 – pobierz
- Drejerska N., 2012: Human capital vs. creative capital – a role for regional development, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, T. 14, z. 6, s. 56-60.
- Pomianek Iwona M., 2012: Financial autonomy of local self-governments in the Warsaw suburban zone – a comparative study. Marketing and Finance in Agribusiness: Proceedings of the International Scientific Conference: Section New Trends in Finance: April 18th – April 19th 2012, Kiry s. 76-87.
- prezentacja referatu pt. Polaryzacja czy wyrównanie – charakterystyka gmin miejsko-wiejskich i wiejskich województwa mazowieckiego w latach 2002 i 2009 według względnego poziomu rozwoju (BZW) oraz miary Hellwiga, autorki: M. Chrzanowska, N. Drejerska, I. Pomianek, XII Międzynarodowa Konferencja Naukowa Metody Ilościowe w Badaniach Ekonomicznych, Katedra Ekonometrii i Statystyki, Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, 30 czerwca – 1 lipca 2011
- prezentacja posteru pt. Taksonomiczna analiza porównawcza poziomu rozwoju gmin wiejskich i miejsko-wiejskich województwa mazowieckiego w latach 2002 i 2009, autorki: N. Drejerska, M. Chrzanowska, I. Pomianek, XX Konferencja Naukowa Sekcji Klasyfikacji i Analizy Danych PTS oraz XXV Konferencja Taksonomiczna „Klasyfikacja i analiza danych – teoria i zastosowania”, organizatorzy: Sekcja Klasyfikacji i Analizy Danych Polskiego Towarzystwa Statystycznego; Katedra Finansów i Rachunkowości, Wydział Ekonomiczno-Społeczny, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu; Katedra Statystyki, Wydział Informatyki i Gospodarki Elektronicznej, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu; Stowarzyszenie Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, SKAD 2011 Poznań-Wągrowiec, 21-23 września 2011 – pobierz
Projekt NCN N N114 115439
Projekt badawczy Narodowego Centrum Nauki N N114 115439 pt. ”Warunki życia i praca kobiet na obszarach wiejskich” realizowany w latach 2010-2013
w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie na Wydziale Nauk Ekonomicznych
w Zakładzie Polityki Agrarnej i Prawa Rolnego
Kierownik projektu i główny wykonawca – prof. zw. dr hab. Janina Sawicka
Wykonawcy grantu: dr Marzena Kacprzak, dr Anna Mazurkiewicz-Pizło, dr inż Iwona Pomianek, dr Nina Drejerska, mgr Joanna Rykowska, mgr Paulina Stolarczyk
Celem ogólnym badań w ramach projektu była ocena sytuacji społeczno-ekonomicznej, poznanie kształtowania się zarówno obiektywnych warunków życia jak i subiektywnych ich ocen poprzez badanie opinii w drodze kwestionariusza wywiadu, zbiorowości 1000 gospodarstw domowych na obszarach wiejskich województwa Mazowieckiego. Celem szczegółowym badań była ocena sytuacji kobiet na rynku pracy na obszarach wiejskich, a w szczególności poznanie jego specyfiki, identyfikacja szans, barier i ograniczeń oraz ocena tendencji zachodzących zmian po wejściu Polski do UE i nasileniu się w ostatnich latach zjawisk kryzysowych na globalnym rynku pracy. Temat wpisuje się w obszar polityki równości szans (tematyka gender), która to polityka, szczególnie po wejściu Polski do Unii Europejskiej zyskuje na znaczeniu, jako jedna z unijnych polityk horyzontalnych, istotny obszar aktywności i regulacji prawnych Wspólnoty i w jej krajach członkowskich w tym także w Polsce.
Badania empiryczne przeprowadzone w 2011 i w 2012 roku zlokalizowane zostały w woj. mazowieckim. Jest to najbardziej rozwinięty gospodarczo region w Polsce mierzony poziomem PKB na mieszkańca, a zarazem najbardziej zróżnicowany geograficznie. Celem badań jest zatem poznanie zróżnicowań regionalnych i następstw postępującej polaryzacji między regionami wokół oddziaływaniu stolicy a najbardziej oddalonymi, peryferyjnymi, o podupadającej gospodarce i wyludniającymi się obszarami wiejskimi. Badania zlokalizowane zostały w wybranych gminach wiejskich i miejsko-wiejskich województwa mazowieckiego. Zastosowanie taksonomicznego miernika rozwoju Hellwiga umożliwiło podział gmin na pięć klas. Gminy wiejskie i miejsko-wiejskie uszeregowano względem poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego oraz podzielono na klasy o wysokim i niskim poziomie rozwoju.
Procedura doboru losowo-celowego umożliwiła wybór gmin a w nich populacji ok. 1000 gospodarstw domowych, w których przeprowadzono wywiady kwestionariuszowe. Podsumowaniem badań w ramach grantu będzie wydanie monografii pt. Rynek pracy na obszarach wiejskich Mazowsza – perspektywa gender (monografia jest w trakcie opracowania)
Wyniki badań w 2012 roku przedstawiono m.in. w następujących opracowaniach naukowych oraz na konferencjach:
- w artykule naukowym pt. Aktywność zawodowa kobiet wiejskich – perspektywa unijnej polityki równość szans; Sawicka J., Rykowska J., Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing nr 8 (57) 2012; Wyd. SGGW, Warszawa 2012 s.402-412,
- w artykule naukowym pt. Gmina Klembów jako przykład realizacji lokalnej polityki gospodarczej; Kacprzak M., Juras A.,. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing nr 8 (57) 2012; Wyd. SGGW, Warszawa 2012; s.215-228
- na konferencji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego pt. Kobiety zmieniają polską wieś. Międzynarodowe Targi Poznańskie, Poznań 8.12.2012; na którą to konferencję prof. dr hab. Janina Sawicka przygotowała ekspertyzę i wygłosiła wykład nt: „Aktywność zawodowa kobiet wiejskich – perspektywa unijnej polityki równości szans”. Konferencja zgromadziła około 300 osób głównie kobiet i stanowiła podsumowanie działania trzyletniej Szkoły Liderek Rozwoju Lokalnego, projektu który był skierowany do kobiet wiejskich. Konferencja była okazją do zaprezentowania potencjału społecznego kobiet wiejskich z Wielkopolski ich kreatywności oraz innowacyjności w działaniach na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.
Ponadto wyniki badan zostały wykorzystane w obronionych na WNE pracach magisterskich oraz na zajęciach dydaktycznych:
- mgr Milena Mikołajewska praca pt. Sytuacja na rynku pracy w powiecie mławskim
- mgr Rafał Adam Markiewicz praca pt. Ocena rynku pracy w powiecie piaseczyńskim
- mgr Karolina Maria Krzywicka praca pt. Gospodarka finansowa gminy Stare Babice w latach 2007 -2010
- mgr Dorota Kacprzak praca pt. Instrumenty i formy rozwiazywania problemów bezrobocia na przykładzie powiatu legionowskiego w latach 2007 -2010
- mgr Małgorzata Ragan praca pt. Wpływ funduszy UE na rozwój lokalny gminy Jaktorów w latach 2007 -2013
- mgr Anna Matera praca pt. Wpływ instrumentów polityki regionalnej na rozwój lokalny – przykład gminy Tłuszcz
- mgr Agnieszka Pietraszek praca pt. Finansowanie rozwoju lokalnego z funduszy Unii Europejskiej na przykładzie Gminy Otwock
- mgr Paulina Stolarczyk praca pt. Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania aktywizacji zawodowej ludności wiejskiej przykład Podregionu Ostrołęcko – Siedleckiego
- mgr A. Juras praca pt. Rozwój lokalny na przykładzie gminy Klembów
- mgr J. Roman praca pt. Pośrednictwo pracy jako instrument wspierania rynku pracy w Polsce materiały wykładowe dla studentów w ramach fakultetu pt. Polityka równości szans
Projekt NCN N N114 145240
Project “Economic and social determinants of rural areas development of the Mazovia region in the suburban and external zone of Warsaw”
No N N114 145240, financed by the National Science Centre (Poland)
Warsaw suburban zone
Selected issues
Key words: rural areas, labour market, entrepreneurship, human capital, development, suburban area, Mazovia region, suburbanisation
Summary
This volume traces selected issues of economic and social development in the Warsaw suburban zone. It was elaborated as a part of the project entitled “Economic and social determinants of rural areas development of the Mazovia region in the suburban and external zone of Warsaw”, No N N114 145240, financed by the National Science Centre (Poland). The main purpose of the research was to identify and deeply characterize economic and social processes observed in rural areas of the Warsaw suburban zone.
Specific objectives included:
- diagnosis of a development level of selected communes in comparison with the whole region and identification of their diversification,
- determination of demographic and economic potential of the Warsaw suburban zone inhabitants, especially from a perspective of a human capital level,
- research on specificity of the Warsaw suburban zone inhabitants’ situation on the labour market, including a scale of economic inactivity, unemploymentand employment in the group of respondents, and in particular commuting to Warsaw as a central city of the functional region,
- identification of conditions of enterprises that function there, as well as reasons and directions of diversification of their activities,
- determination of a role of local self-government and other institutions in fostering and promoting entrepreneurship in rural areas and evaluation of local self-government activities in applying for and using the European Union support.
The empirical research was conducted in rural households, enterprises and local self-governmental units in 30 rural and rural-urban communes around Warsaw, which were identified as the Warsaw suburban zone basing on the methodology of Korcelli and Śleszyński [Korcelli P. and Śleszyński P., 2011: Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 – projekt z 25 stycznia 2011 roku, delimitacja opracowana wcześniej na potrzeby programu ESPON] as well as Bański [Bański J. (ed.), 2009: Analiza zróżnicowania i perspektywy rozwoju obszarów wiejskich w Polsce do 2015 roku. Studia Obszarów Wiejskich tom 16, PTG, IGIPZ PAN, Warsaw; typology of communes according to the impact ranges (development of urban functions)]. Finally, the research included questionnaire interviews in 800 households (2215 adult participants), 221 micro and small enterprises as well as postal questionnaire in 30 local self-government offices.
Research results show that the analysed suburban communes of Warsaw are an area of an intense socio-economic transformation. However, the multi-threaded nature of these changes makes the authors present a reduced general background of the changes. Moreover, the authors hope that provided examples, such as functional connections between the capital city and its suburban area in the labour market, are a good illustration of the changes. Especially as these changes are presented at the same time from the perspective of three key groups: local self-government, inhabitants and entrepreneurs.
The studied area was characterized using some statistical methods. The use of the relative development level measure (BZW) made it possible to group investigated 30 communes in three development classes: the highest, medium and the lowest one. The first group included: Lesznowola, Michałowice, Nadarzyn, Raszyn, Nieporęt, Izabelin, and Stare Babice. With the exception of Nadarzyn, all these communes directly border Warsaw. Furthermore, apart from Nieporęt, these communes are situated on the left bank of the Vistula river. This indicates the strongest development impact of Warsaw on directly neighbouring communes as well as the impact oriented towards the west of the city. The next group of 14 communes constituted a specific area of transition – usually not directly bordering Warsaw but with strong impact of the city on socio-economic processes taking place there. The remaining 9 communes are peripheral units in the investigated area, being the farthest away from Warsaw but still included in the suburban zone.
According to research results, majority of local self-governments had development strategic documents. This may indicate the authorities’ awareness of the role of stimulating inhabitants’ and entrepreneurs’ activity as well as their own investments in improving infrastructure assets, quality of life and facilitating business start. At the same time, providing a development strategy may also be only the fulfilment of a technical precondition – for example, in the case of applying for the European Union funds. The communes authorities (with some exceptions) were rather active in applying for the support. Nevertheless, they complained about complicated procedures of applying and sometimes detrimental conditions for granting funds for projects to the Warsaw suburban zone communes (per capita income). In the opinion of representatives of local self-government offices, the strengths of the Warsaw suburban area include: a convenient system of road infrastructure and accessible investment area. Additionally, there are large areas of communes characterized by high natural values. These values can be both stimulating as well as limiting possibilities of economic activities. According to more than a half of the local authorities, the natural environment provides a great opportunity for development of weekend or business tourism (for example conference and professional meetings with a quiet and peaceful atmosphere close to nature in Serock).
Entrepreneurs focused their activity mostly on the local market. The respondents from communes with a low level of development, more frequently than others, came out beyond the local market – which could be a result of their need to increase insufficient demand for their products and services. In their opinion, the most important factors determining the firm location included: proximity to customers and local or regional market capacity. The neighbourhood of Warsaw was identified as an important factor in every fourth company. The most important strengths included: proximity to Warsaw, good transport connections with the capital city and othermajor cities, developed technical infrastructure, continuous development of communes (related, inter alia, to constant growth of the population as a result of migration and high birth rates) as well as appropriate conditions for entrepreneurship development. They also pointed out some weaknesses: poor technical infrastructure, high costs and other difficulties in doing business (e.g. lack of support from the local authorities, lack of advisory services), too much traffic, pollution and poor road communications. It should be noted that some factors were indicated as both the strengths and the weaknesses. The entrepreneurs had a tendency to assess the technical infrastructure through the lens of their immediate environment, such as a particular driveway to a firm. Therefore, the responses were very diverse, and what for some respondents was an advantage, for others did not matter at all.
The situation of inhabitants on the labour market was relatively good. It was characterized by high rates of either professional activity or a high rate of employment. Therefore, proximity of the developed labour market (the capital city) as well its immediate environment promote professional activity of the suburban inhabitants. It attracts new people both from other parts of the region and from Warsaw as well. As shown by the results, the newly settled inhabitants were young, well-educated, with a relatively high level of income. These processes undoubtedly lead to an increase of human potential of the examined areas and reflect a discussion of both theorists and practitioners on endogenous growth factors. Though, these changes also increased pressure in many dimensions. Firstly, environmental issues should be considered. The development of the residential function requires more land for this purpose. New residential areas are usually private investments using for example previous agricultural land, but with increasing prices year by year. Secondly, the provision of appropriate infrastructure to people commuting to work every day is another challenge. New migrants usually use their own cars, causing a significant traffic jams on the way to Warsaw. The results clearly indicate no attractive offers of public transport in this case. These results also allow to identify some phenomena that are typical not only of the residents of the suburban zone. These phenomena are a part of national or even global trends in the labour market. Furthermore, they seem to confirm that, despite the relatively better labour market situation in the area of a big city, the suburban zone is not free from problems encountered elsewhere. Here, we should remember about job insecurity, especially among young, well-educated people, and the existence of the shadow economy – hiring workers without any formal contract. Conclusions drawn basing on one of statistical methods (a classical correspondence analysis) allow to refer to a concept of creative capital. They prove a relationship between having a tertiary education attainment and significant or full independence in the workplace, secondary education and a medium level of independence as well as vocational education and a low level of independence in the workplace. Moreover, the conducted analysis allowed to distinguish a group of entrepreneurs who perceived their work as fully creative and independent; they also stressed their own ideas as the beginnings of their present professional activities.
Taking into account the fact that the labour market plays an important role in forming the functional city areas, the research results also allow to draw some significant conclusions in this aspect. The correspondence analysis allowed to distinguish a group of “new migrants” with tertiary education attainments, who moved recently (2005–2012) and who can be characterized by a relatively high income level (more than 2000 zlotys net per person in a household). The majority of them were young people (71% were 36 years old or younger). They usually commuted to Warsaw every day and it took them one hour on average to get to the workplace. There was also a group of entrepreneurs who mainly ran their businesses at the place of living. Usually they had lived there since their birth or moved but considerably earlier than “new migrants”. It leads to an interesting conclusion about running a company rather by people locally rooted. Despite the problems, the situation of the suburban population seems to be quite advantageous. The small scale of inactivity, additional qualifications (acquired both in formal and informal education), entrepreneurs’ creativity, flexibility (at least declared) in a group of people unemployed and seeking for employment indicate actually existing endogenous potential of the investigated communes. Even though, the potentials are difficult or impossible to be identified on the basis of statistical data, but clearly visible in qualitative research. What is more, the indicated potentials are generally noticed by the local authorities and entrepreneurs. However, in the strength hierarchy they are underestimated and still remain behind factors connected with purely geographical considerations or infrastructure, which could be described as “hard” determinants of socio-economic development. Nevertheless, in the opinion of the authors, the qualitative identification of “soft” potentials of the suburban zone of the largest city in Poland is the strong point and an important result of the whole process of research summarised in this publication.
Publications and presentations in English:
- Drejerska N., 2015: Is sustainability possible in suburbs of big cities? – the example of Warsaw. [w:] Walter Leal Filho, Arnolds Úbelis, Dina Bērziņa (eds.): Sustainable development, knowledge society and smart future manufacturing technologies. Switzerland, Springer International Publishing, pp. 323-330.
- presentation: Drejerska N., Braja M., 2014: Local self-governments as actors in local development – a perspective of inhabitants of the Warsaw suburban area. Międzynarodowa konferencja naukowa Agrarian Perspectives XXIII. The Community-led Rural Development. Czech University of Life Sciences, 19.09.2014.
- presentation: Chrzanowska M., Drejerska N., 2014: Commuting in the Warsaw Suburban Area from a Spatial Perspective. Międzynarodwa konferencja naukowa pt. Ekonometria przestrzenna i regionalne analizy ekonomiczne, Łódź 09-10 czerwca 2014 r., Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny.
- Chrzanowska M., Drejerska N., Pomianek I., 2013: An attempt to determine the functional area of Warsaw with the use of the measure of relative development level and Hellwig’s measure, Acta Scientiarum Polonorum – Oeconomia, 12(1)2013
- prezentacja referatu pt. Próba wyznaczenia obszaru funkcjonalnego Warszawy z wykorzystaniem względnego poziomu rozwoju (BZW) oraz miary Hellwiga, autorki: M. Chrzanowska, N. Drejerska, I. Pomianek, II Konferencja Naukowa Ekonometria Przestrzenna i Regionalne Analizy Ekonomiczne, organizatorzy: Katedra Ekonometrii Przestrzennej Uniwersytetu Łódzkiego, Komitet Statystyki i Ekonometrii Polskiej Akademii Nauk, Łódź, 4-5 czerwca 2012
- prezentacja posteru pt.: Is sustainability possible in suburbs of big cities? Nina Drejerska podczas 3rd International Conference on “Integrative approaches towards sustainability” Jūrmala, Łotwa, 27–30 czerwiec 2012; konferencja dofinansowana z 7. Programu Ramowego UE – pobierz
- Pomianek I., 2012: Demographic determinants of development of Warsaw suburban zone communes, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnych i Agrobiznesu, tom XIV, zeszyt 6, pp. 231-235
- Drejerska N., 2012: Looking for further determinants of regional development, Acta Scientiarum Polonorum – Oeconomia, 11(1)2012, pp. 37-45 – pobierz
- Drejerska N., 2012: Human capital vs. creative capital – a role for regional development, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, T. 14, z. 6, pp. 56-60.
- Pomianek Iwona M., 2012: Financial autonomy of local self-governments in the Warsaw suburban zone – a comparative study. Marketing and Finance in Agribusiness: Proceedings of the International Scientific Conference: Section New Trends in Finance: April 18th – April 19th 2012, Kiry pp. 76-87.
Konferencje
Archiwum
Szanowni Państwo,
Serdecznie zapraszamy Państwa do udziału w konferencji poświęconej współczesnemu marketingowi i zarządzaniu marketingowemu, która odbędzie się w dniach 13-14 czerwca 2019 roku w Warszawie i Żelazowej Woli.
4th International Conference on Marketing Management (MM 2019)
Organizatorem Konferencji jest Katedra Polityki Europejskiej i Marketingu SGGW w Warszawie.
Pierwszy dzień obrad (13.06.2019) odbędzie się na terenie kampusu SGGW w Warszawie – planowane są obrady w sesji plenarnej (w j. polskim oraz w j. angielskim). Po obradach uczestnicy przejadą autokarem do Żelazowej Woli aby zwiedzić Dom Urodzenia Fryderyka Chopina oraz Park. Po zwiedzaniu przejazd do Pałacu pod Kampinosem (okolice Żelazowej Woli), gdzie odbędzie się kolacja integracyjna oraz nocleg.
Drugiego dnia (14.06.2019) odbędą się obrady w sekcjach tematycznych. Po zakończeniu konferencji, ok. godz. 15, uczestnicy powrócą autokarem na teren kampusu SGGW w Warszawie (lub na Dworzec Centralny PKP)
Zakres konferencji:
- Trendy współczesnego marketingu – nowe zjawiska, narzędzia oraz metody badań.
- Nowe tendencje w zachowaniach rynkowych współczesnych konsumentów.
- Technologie komunikacyjne i informacyjne w marketingu. Transformacja cyfrowa – implikacje dla marketingu.
- Współtworzenie wartości dla nabywców.
- Rola marketingu w strategiach rozwojowych firm sektora spożywczego.
- Współczesne problemy globalne i ich wpływ na zmiany w marketingu.
Nadesłane artykuły po otrzymaniu dwóch pozytywnych recenzji zostaną opublikowane w jednym z poniższych czasopism
– Zeszytach Naukowych Polityki Europejskie, Finanse i Marketing (w 2018 r. 13 pkt)
– Zeszytach Naukowych Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej (w 2018 r. 13 pkt)
– Acta Scientiarum Polonorum seria Oeconomia (w 2018 r. 15pkt; tylko j. ang.)
– Annals of Marketing Management & Economics (tylko j. ang.)
– ewentualnie w monografii naukowej
Publikacja artykułów w latach: 2019 i 2020.
Szczegółowe informacje dotyczące konferencji, opłat oraz elektroniczną formę formularza zgłoszeniowego znajdą Państwo na stronie internetowej
http://www.mmconference.sggw.pl
dr hab. Joanna Szwacka-Mokrzycka, prof. SGGW
Przewodnicząca Rady Programowej MM2019
Międzynarodowa konferencja naukowa:
Europe’s economic development – directions, barriers, consequences
Warszawa, 17 maja 2019
Plik do pobrania: zaproszenie
TRENDS IN REGIONAL DEVELOPMENT IN THE EU COUNTRIES 2016
Szanowni Państwo,
Serdecznie zapraszamy do udziału w drugiej Międzynarodowej wideokonferencji w języku angielskim, pt.: TRENDS IN REGIONAL DEVELOPMENT IN THE EU COUNTRIES 2016 w dniu 4 listopada 2016, organizowanej wspólnie przez Wydział Nauk Ekonomicznych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie (Polska) z Wydziałem Ekonomii i Rozwoju Społecznego Latvia University of Agriculture w Jełgawie (Łotwa).
Celem konferencji jest wymiana wiedzy i doświadczeń na temat rozwoju regionalnego w krajach Unii Europejskiej, w tym nowych trendów w ekonomii, finansach publicznych i marketingu w warunkach niestabilności gospodarczej.
Nadesłane artykuły po otrzymaniu pozytywnych recenzji zostaną opublikowane w jednym z poniższych czasopism:
- Kwartalnik Naukowy Acta Scientiarum Polonorum, seria Oeconomia (15 pkt.),
- Zeszyty Naukowe SGGW Problemy Rolnictwa Światowego (13 pkt.),
- Electronic Journal of Polish Agricultural Universities (12 pkt.).
- Zeszyty Naukowe SGGW Polityki Europejskie, Finanse i Marketing (13 pkt.),
- International Journal Annals of Marketing Management & Economics
Licząc na Państwa udział w naszej konferencji, proszę równocześnie o rozpowszechnienie informacji wśród współpracowników oraz znajomych.
Z wyrazami szacunku,
Dr hab. Joanna Szwacka-Mokrzycka, prof. SGGW
Pliki do pobrania:
International Scientific Conference onThe Society and Economy of EU Rural AreasDate: Warsaw March 18, 2016Venue: Faculty of Economic Sciences, WULS-SGGW
Organised by: Department of European Policy, Public Finance and Marketing, WULS-SGGW
Language: English
SCIENTIFIC COMMITTEE
- Bogdan Klepacki, prof. dr hab., Vice-Rector for Didactics, WULS-SGGW, Poland
- Astrida Miceikienė, prof. dr Dean of Faculty of Economics and Management, Aleksandras Stulginskis University, LithuaniaJulius Ramanauskas, prof. dr hab., Chief Editor of “Management – theory and practice”, Klaipėda University, Lithuania
- Justyna Franc-Dąbrowska, dr hab. prof. WULS-SGGW, Associate Dean, Faculty of Economic Sciences WULS-SGGW, Poland
- Jarosław Gołębiewski, dr hab. prof. WULS-SGGW, Dean of the Faculty of Economic Sciences, WULS-SGGW, Poland
- Joanna Szwacka-Mokrzycka, dr hab. prof. WULS-SGGW, Head of the Department of European Policy, Public Finance and Marketing, WULS-SGGW, Poland
- Jan Žukovskis, assoc. prof., Director of Business and Rural Development Management Institute, Aleksandras Stulginskis University, Lithuania
- Nina Drejerska, PhD, Associate Dean, Faculty of Economic Sciences WULS-SGGW, Poland
- Joanna Rakowska, PhD, WULS-SGGW, Poland
ORGANISING COMMITTEE
- Nina Drejerska, WULS-SGGW, Secretary of the Organising Committee
- Agnieszka Wojewódzka-Wiewiórska, WULS-SGGW
- Iwona Pomianek, WULS-SGGW
- Halina Powęska, WULS-SGGW
- Joanna Rakowska, WULS-SGGW, Head of the Organising Committee
PROGRAMME
9.30 – 10.00 Conference registration
10.00 – 10.15 Official opening, welcome and introduction by Bogdan Klepacki
10.15 – 11.30 Plenary Session I, Chair Bogdan Klepacki, Co-chair Joanna Rakowska
11.30 – 12.15 Coffee break, networking
12.15 – 13.30 Plenary Session II, Chair Jarosław Gołębiewski, Co-chair Nina Drejerska
13.30 The End of the Conference
Lunch
Presentations in Plenary Session I
- Assoc. prof. Jan Žukovskis: Scientific potential of Economic and Management Faculty in Aleksandras Stulginskis University
- Prof. dr Vilma Atkočiūnienė: Review of Rural Development Projects in Aleksandras Stulginskis University
- Prof. dr Astrida Miceikienė: Overview of research topics in Economics, Accounting and Finance in Aleksandras Stulginskis University
- Prof. dr hab. Julius Ramanauskas: Development of cooperatives and producers organizations
- Assoc. prof. Gediminas Radzevičius: Management of sea buckthorn producer organizations
- Mgr Aistė Tomkienė: Role of the Chamber of Agriculture for rural development
- Dr Nina Drejerska: Commuter flows as an indicator of the potential of rural labour markets
- Dr Joanna Rakowska: Effects of Operational Programmes 2007-2013(2015) on peripheral rural areas in Poland
Presentations in Plenary Session II
- Dr Iwona Pomianek: Spatial comparison of semi-urban and rural communes in Poland regarding socio-economic development level using Hellwig’s index
- Dr Agnieszka Wojewódzka-Wiewiórska: Barriers to the development of problem rural areas in Poland – the case of Mazovian Voivodship
- Dr Halina Powęska: Cross-border shopping on Polish Eastern Border
- Dr Aleksandra Górecka: Technical infrastructure and its influence on rural development
- Dr Anna Milewska: Shared Services Centres as a way to rationalize expenses of rural communes
- Dr hab. prof. WULS-SGGW Joanna Szwacka-Mokrzycka: The objectives and publication topics of Annals of Marketing Management & Economics
- Dr hab. prof. WULS-SGGW Jarosław Gołębiewski: Bioeconomy in Poland: Condition and potential for development of the biomass market
- Dr hab. prof. WULS-SGGW Justyna Franc-Dąbrowska: The problem of insolvency – the recognition of micro and macroeconomic
- MM2015 – International Conference on Marketing Management
18-19.06.2015
Warsaw - International Scientific Conference: TRENDS IN REGIONAL DEVELOPMENT IN THE EU COUNTRIES 2015
24.09.2015 (videoconference)
Warsaw (Poland)/ Jelgava (Latvia) - XXVI Zjazd Katedr Marketingu, Handlu i Konsumpcji: „Współczesne paradygmaty w marketingu, handlu i konsumpcji”, 18-20.09.2016
Zakład Badań Konsumpcji
Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW
oraz
Zakład Marketingu i Analiz Rynkowych
Wydział Nauk Ekonomicznych SGGW
zapraszają na
XXVI Zjazd Katedr Marketingu, Handlu i Konsumpcji
„Współczesne paradygmaty w marketingu, handlu i konsumpcji”
Warszawa, 18-20 września 2016 roku
Do pobrania:
[więcej – http://zjazd2016.sggw.pl]
nd Opportunities for
Academic Research Networking based on EU Funding
Data: 19 Maja, 2015
Miejsce: Wydział Nauk Ekonomicznych, SGGW w Warszawie
Organizatorzy: Katedra Polityki Europejskiej, Finansów Publicznych i Marketingu WNE SGGW w Warszawie
Język konferencji: angielski
Międzynarodowa Konferencja Naukowa
Academic Education and Research for Entrepreneurship
Data: 18 Maja, 2015
Miejsce: Wydział Nauk Ekonomicznych, SGGW w Warszawie
Organizatorzy: Katedra Polityki Europejskiej, Finansów Publicznych i Marketingu WNE SGGW w Warszawie
Język konferencji: angielski
WARSAW UNIVERSITY OF LIVE SCIENCES
FACULTY OF ECONOMIC SCIENCESin cooperation withLATVIA UNIVERSITY OF AGRICULTURE
FACULTY OF ECONOMICS AND SOCIAL DEVELOPMENT
and NATIONAL RESEARCH PROGRAMME EKOSOC-LVinvites to the 1st
International Scientific Conference
TRENDS IN REGIONAL DEVELOPMENT IN THE EU COUNTRIES 201524 September 2015 (videoconference)
Warsaw (Poland)/ Jelgava (Latvia)Program TRENDS 2015Download:
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.”
Projekt opracowany przez Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich
na lata 2007-2013Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 -Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
„Ekonomiczne i prawne mechanizmy wspierania i ochrony rolnictwa rodzinnego w Polsce i innych państwach Unii Europejskiej”
pod Patronatem honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pana Bronisława Komorowskiego
Warszawa, 23-24 października 2014 roku
PATRONI MEDIALNI
W dniu 5 czerwca 2013 roku, Katedra Polityki Europejskiej, Finansów Publicznych
i Marketingu WNE SGGW serdecznie zaprasza na konferencję:PROGRAM KONFERENCJI
09:00 – 10:00 Rejestracja uczestników i serwis kawowy
10:00 – 10:15 Otwarcie konferencji
10:15 – 12:15 Obrady plenarne cz. 1 (Aula Kryształowa)
12:15 – 12:45 Przerwa kawowa
12:45 – 14:15 Obrady plenarne cz. 2 (Aula Kryształowa)
14:15 – 15:00 Obiad
15:00 – 17:00 Obrady cz. 3 (Aula Kryształowa) – Zachowania konsumentów
15:00 – 17:00 Obrady cz. 4 (budynek 7, sala 116) – Komunikacja marketingowa
15:00 – 17:00 Obrady cz. 5 (budynek 7, sala 101) – Marketing strategiczny
17:10 – 17:30 Podsumowanie i zakończenie Konferencji (Aula Kryształowa)
17:30 Kolacja (Aula Kryształowa)
Szczegółowy program do pobrania:
http://www.marketing-conference.com/pl/wp-content/uploads/2013/06/agenda-MM2013-oficjalna.pdfKatedra Polityki Europejskiej, Finansów Publicznych i Marketingu serdecznie zaprasza na konferencje organizowane w 2013 roku:
- New Trends in Finance and Marketing 2013 (polsko-słowacka)
New Trends in Finance and Marketing 2013 - International Conference on Marketing Management (MM 2013)
http://www.marketing-conference.com/pl - Nauki ekonomiczno-rolnicze w kontekście zmieniających się potrzeb gospodarki (w ramach obchodów 60-lecia Wydziału Nauk Ekonomicznych)
http://60.wne.sggw.pl/konferencja-naukowa
Konferencja naukowa z cyklu: “Marketing and Finance in Agribusiness”, organizowana przy
współpracy z Wydziałem Ekonomii i Zarządzania Słowackiego Uniwersytetu Rolniczego w NitrzeNew Trends in Finance and Marketing 2013
17-18 kwietnia 2013
Kiry k. ZakopanegoZakres Konferencji
Sekcja Finansów
- Stabilność systemu finansowego
- Finanse samorządowe
- Ubezpieczenia społeczne
- Polityka podatkowa w okresie kryzysu
Sekcja Marketingu
- Marketing w agrobiznesie
- Marketing terytorialny
- Marketing usług
Artykuły, po otrzymaniu pozytywnych recenzji, będą opublikowane w jednym z poniższych wydawnictw:
- monografia zagraniczna – Wydawnictwo Słowackiego Uniwersytetu Rolniczego w Nitrze (5 pkt) – w j. angielskim
- ogólnopolski kwartalnik naukowy Acta Scientiarum Polonorum, seria Oeconomia (9 pkt) – w j. angielskim
- Zeszyty Naukowe SGGW Polityki Europejskie, Finanse i Marketing (9 pkt) – w j. polskim lub j. angielskim
O zakwalifikowaniu do poszczególnych Wydawnictw decyduje Komitet Programowy konferencji w porozumieniu z Przewodniczącymi Rad Naukowych ww. wydawnictw (do dn. 30.03.2013).
- 28.02.2013 – przesłanie formularza zgłoszeniowego (kiry2013.pl@gmail.com)
- 20.03.2013 – przesłanie artykułu
- 30.03.2013 – wniesienie opłaty konferencyjnej (po uzyskaniu wstępnej informacji o zakwalifikowaniu do konkretnego wydawnictwa)
- 17-18.04.2013 – konferencja
Zainteresowanym zapewniamy bezpłatny dojazd do Kir z Warszawy (wyjazd autokarem spod Auli Kryształowej SGGW w dn. 17 kwietnia ok. 6:00, powrót w to samo miejsce 18 kwietnia ok. 22:00); autokar będzie jechał przez Kraków – tu także możemy zabrać pasażerów). Uwaga: liczba miejsc w autokarze ograniczona.
Serdecznie zapraszamy
Komitet OrganizacyjnyDo pobrania:
Szanowni Państwo,
Mamy zaszczyt zaprosić Państwa do udziału w konferencji poświęconej współczesnemu marketingowi i zarządzaniu marketingowemu:
International Conference on Marketing Management (MM 2013)
która odbędzie się 5 czerwca 2013 roku na Wydziale Nauk Ekonomicznych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
Organizatorem Konferencji jest Katedra Polityki Europejskiej, Finansów Publicznych i Marketingu.
Celem konferencji jest zintegrowanie środowiska, które zajmuje się problematyką marketingową i zainicjowanie dyskusji i badań w tym obszarze. Wymiana poglądów i wspólne prowadzenie badań powinno dotyczyć kierunku rozwoju współczesnego marketingu, ze szczególnym zwróceniem uwagi na wybór rynków strategicznych, planowanie marketingowe, społeczne aspekty działań marketingowych, komunikację marketingową i kluczowe zagadnienia z zakresu zarządzania marką.
W programie konferencji przewiduje się sesję plenarną, sesje tematyczne oraz sesję posterową.
Preferowane będą wystąpienia i artykuły w języku angielskim.
Nadesłane artykuły po otrzymaniu dwóch pozytywnych recenzji zostaną opublikowane w jednym z poniższych czasopism:
• Zeszyty Naukowe SGGW Polityki Europejskie, Finanse i Marketing
• ogólnopolski kwartalnik naukowy Acta Scientiarum Polonorum, seria Oeconomia
Zgodnie z punktacją przyznaną przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 17 września 2012 r. artykuły publikowane w powyższych czasopismach otrzymują po 9 punktów.Szczegółowe informacje dotyczące konferencji, publikacji, opłat oraz elektroniczną formę formularza zgłoszeniowego znajdą Państwo w załączonym zaproszeniu oraz na stronie internetowej http://www.marketing-conference.com/pl .
Serdecznie zapraszamy
Komitet Organizacyjny MM2013
2018
Międzynarodowa Konferencja TRENDS IN REGIONAL DEVELOPMENT IN THE EU COUNTRIES 2018
Szanowni Państwo,
Serdecznie zapraszamy do udziału w czwartej Międzynarodowej wideokonferencji w języku angielskim, pt.: TRENDS IN REGIONAL DEVELOPMENT IN THE EU COUNTRIES 2018, organizowanej w dniu 26 października 2018 przez Wydział Nauk Ekonomicznych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie (Polska) wspólnie z Wydziałem Ekonomii i Rozwoju Społecznego Latvia University of Life Sciences and Technologies w Jełgawie (Łotwa).
Celem konferencji jest wymiana wiedzy i doświadczeń na temat rozwoju regionalnego w krajach Unii Europejskiej, w tym nowych trendów w ekonomii, finansach publicznych i marketingu w warunkach niestabilności gospodarczej.
Nadesłane artykuły po otrzymaniu pozytywnych recenzji zostaną opublikowane w jednym z wybranych czasopism.
Licząc na Państwa udział w Konferencji równocześnie zwracam się z prośbą o rozpowszechnienie informacji wśród współpracowników oraz znajomych.
Z wyrazami szacunku,
Dr hab. Joanna Szwacka-Mokrzycka, prof. SGGW
Kierownik Katedry Polityki Europejskiej i Marketingu
2017
Międzynarodowa Konferencja TRENDS IN REGIONAL DEVELOPMENT IN THE EU COUNTRIES 2017
Szanowni Państwo,
Serdecznie zapraszamy do udziału w trzeciej Międzynarodowej wideokonferencji w języku angielskim, pt.: TRENDS IN REGIONAL DEVELOPMENT IN THE EU COUNTRIES 2017, organizowanej w dniu 27 października 2017 przez Wydział Nauk Ekonomicznych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie (Polska) wspólnie z Wydziałem Ekonomii i Rozwoju Społecznego Latvia University of Agriculture w Jełgawie (Łotwa).
Celem konferencji jest wymiana wiedzy i doświadczeń na temat rozwoju regionalnego w krajach Unii Europejskiej, w tym nowych trendów w ekonomii, finansach publicznych i marketingu w warunkach niestabilności gospodarczej.
Nadesłane artykuły po otrzymaniu pozytywnych recenzji zostaną opublikowane w jednym z poniższych czasopism:
- Kwartalnik Naukowy Acta Scientiarum Polonorum, seria Oeconomia (15 pkt.),
- Zeszyty Naukowe SGGW Problemy Rolnictwa Światowego (13 pkt.),
- Electronic Journal of Polish Agricultural Universities (12 pkt.).
- Zeszyty Naukowe SGGW Polityki Europejskie, Finanse i Marketing (13 pkt.),
- International Journal Annals of Marketing Management & Economics (w trakcie ewaluacji)
Licząc na Państwa udział w Konferencji równocześnie zwracam się z prośbą o rozpowszechnienie informacji wśród współpracowników oraz znajomych.
Z wyrazami szacunku,
Dr hab. Joanna Szwacka-Mokrzycka, prof. SGGW
Kierownik Katedry Polityki Europejskiej i Marketingu
Przemiany gospodarcze i społeczne w państwach członkowskich Unii Europejskiej
Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w konferencji naukowej pt. „Przemiany gospodarcze i społeczne w państwach członkowskich Unii Europejskiej” organizowanej przez Katedrę Polityki Europejskiej i Marketingu oraz Wydział Nauk Ekonomicznych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Konferencja odbędzie się 21 czerwca 2017 r. w Ośrodku Szkoleniowo-Wypoczynkowy SGGW w Kociszewie.
Szczegółowe informacje dotyczące konferencji znajdą Państwo w załączonym Przemiany gospodarcze i społeczne w państwach członkowskich Unii Europejskiej Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w konferencji naukowej pt. „Przemiany gospodarcze i społeczne w państwach członkowskich Unii Europejskiej” organizowanej przez Katedrę Polityki Europejskiej i Marketingu oraz Wydział Nauk Ekonomicznych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Konferencja odbędzie się 21 czerwca 2017 r. w Ośrodku Szkoleniowo-Wypoczynkowy SGGW w Kociszewie. Szczegółowe informacje dotyczące konferencji znajdą Państwo w załączonym komunikacie 1.
International Conference on Marketing Management MM 2017
Serdecznie zapraszamy Państwa do udziału w trzeciej edycji konferencji poświęconej współczesnemu marketingowi i zarządzaniu marketingowemu MM 2017.
Celem konferencji jest integracja środowiska naukowego poprzez wymianę wiedzy i poglądów dotyczących problematyki współczesnego marketingu i zarządzania. Pragniemy zwrócić szczególną uwagę na obecne trendy w zarządzaniu i marketingu uwzględniające nowe zjawiska w zachowaniach konsumentów, innowacyjne technologie komunikacyjne, informacyjne oraz badawcze.
Szczegółowe informacje na stronie http://mmconference.sggw.pl/
II Międzynarodowa Konferencja, pt.: TRENDS IN REGIONAL DEVELOPMENT IN THE EU COUNTRIES 2016
W dniu 4 listopada 2016 roku na Wydziale Nauk Ekonomicznych odbyła się II Międzynarodowa wideokonferencja, pt.: TRENDS IN REGIONAL DEVELOPMENT IN THE EU COUNTRIES 2016. Organizatorami był Wydział Nauk Ekonomicznych Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Katedra Polityki Europejskiej, Finansów Publicznych i Marketingu (Polska) oraz Wydział Ekonomii i Rozwoju Społecznego Łotewskiego Uniwersytetu Rolniczego, w Jelgawie (Łotwa).
Celem konferencji była wymiana wiedzy i doświadczeń na temat rozwoju regionalnego w krajach Unii Europejskiej, w tym nowych trendów w ekonomii, finansach publicznych i marketingu w warunkach niestabilności gospodarczej. Sesje plenarna, tematyczne i posterowa umożliwiły wymianę wyników badań, podglądów i dyskusję.
Przybyłych gości powitali prof. dr hab. Michał Jerzy Zasada– Prorektor ds. współpracy międzynarodowej SGGW w Warszawie, dr Nina Drejerska – Prodziekan Wydziału Nauk Ekonomicznych, dr hab. Joanna Szwacka-Mokrzycka – Kierownik Katedry Polityki Europejskie, Finansów Publicznych i Marketingu, prof. SGGW prof. Baiba Rivža – Łotewski Uniwersytet Rolniczy.
Podczas sesji plenarnej, której przewodniczyła dr hab. Joanna Szwacka-Mokrzycka, prof. SGGW prelegentami byli:
- Baiba Rivža, Łotewski Uniwersytet Rolniczy z wystąpieniem nt. „Knowledge based economic growth started to be rural development phenomenon in Latvia”
- dr hab. Mieczysław Adamowicz, Państwowa Szkoła Wyższa w Białej Podlaskiej, z prezentacją nt „Main Areas of Smart Specialization of Polish Regions”
- Dr hab. Joanna Szwacka-Mokrzycka, Prof. SGGW Kierownik Katedry Polityki Europejskie, Finansów Publicznych i Marketingu, z referatem pt. „Stimulators and barriers of demand for food (Polish case)”
- dr hab. Janina Sawicka, dr Michał Borowy, z wystąpieniem nt. „Innovation transfer from the science sector to the economic environment – case study of the Life Sciences University”
W kolejnej części konferencji odbyły się dwie sekcje tematyczne, w trakcie których uczestnicy mieli możliwość przedstawienia osiągnięć w zakresie wyników badań naukowych. Wśród nich:
· Ina Gudele, Dr. habil. Oec. Baiba Rivza „Business Development in Digital Environment- a New Study Program as Accelerator for Small and Medium Business in Latvia”· Līga Paula „The role of local communities in promoting entrepreneurship” · Dr hab. Sylwester Kozak „Small enterprises and regional development. The case of the Mazowieckie Province”· Harun Uçak, Ali Osman Öztop „Evaluation of Firms of Agriculture and Food Sectors Quoted at Borsa İstanbul (BIST) by DEA-Based Malmquist Total Factor Productivity Index” · Dr hab. Izabella Sikorska-Wolak prof. SGGW, dr Agnieszka Cyburt „The support for the investment expenditure from the EU structural policy on the basis of communes in Lubelskie voivodeship”· Dr Agnieszka Wojewódzka-Wiewiórska „Regional differences in obtaining EU funds 2007-2013 in Poland”· Dr inż. Joanna Rakowska „Local (LAU 2) self-governments as beneficiaries of EU cohesion policy 2007-2013”
- Zane Bulderberga „Evaluation of Smart Territorial Development in Municipalities of Latvia”
- Kārlis Krēsliņš, Dace Štefenberga „Sustainable approach for Kurzeme region development”.
- Artjoms Ustinovs„Eco-construction business opportunities through the prism of economic modelling. Definition of key factors and milestones”
- Daina Vasiļevska „Economic development possibilities and affecting factors in regions of Latvia”
- Dr hab. Maria Parlińska, prof SGGW, mgr Piotr Pomichowski „Evaluation of human capital in selected EU countries using cluster analysis”
- Dr inż. Anna Milewska „The cooperation of local governments units and its importance for regional development”
· Dr inż. Agnieszka Parlińska, PhD, Associate Professor Lilya Avetisyan „Role of leasing in financing of innovation in Europe and Armenia”· Dr Michał Wielechowski „Problem of Inequality – analysis of Anthony Atkinson and Thomas Piketty Views”
- Dr Izabela Wielewska „Selected ecological innovations in agribusiness companies”
Dodatkowo w trakcie konferencji odbyła się prezentacja wyników badań 23 prac nadesłanych na sesję porterową. Szczegóły dotyczące sesji posterowej można znaleźć w załączonym programie konferencji.
W konferencji wzięło udział wielu gości z instytutów badawczych i ośrodków naukowych w kraju i zagranicą mi. in przedstawiciele: Łotewskiego Uniwersytetu Rolniczego, Narodowego Program Badań EKOSOC-LV, Uniwersytetu Przyrodniczego Vidzeme, Universytetu w Daugavpils, Uniwersytyetu w Alanya, Uniwestytetu Mugla Sitki Kocman, Uniwrsytetu Bilecik, Rolniczego Uniwersytetu w Nitrze, Eurasia International University z Armenii, Państwowej Wyższej Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Uniwersytetu przyrodniczego w Lublinie, Uniwersytetu w Opolu, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie i innych.
Na zakończenie konferencji dokonano podsumowania nie tylko sekcji tematycznych, ale również całego wydarzenia. Następnie Kierownik Katedry Polityki Europejskie, Finansów Publicznych i Marketingu podziękowała wszystkich przybyłym gościom, prelegentom, przewodniczącym sekcji tematycznych oraz komitetowi organizacyjnemu za zaangażowanie w konferencję naukową.
Autorzy: dr inż. Agnieszka Parlińska (przewodniczący Komitetu organizacyjnego), Paulina Stolarczyk (sekretarz konferencji). Marcin Chciałowski
Historia
Katedra Polityki Rozwoju i Marketingu ma swoje korzenie w Zakładzie Polityki Agrarnej kierowanym przez prof. Zdzisława Ludkiewicza, powołanym do życia w 1918 roku. Zakład ten był jednym z trzech zakładów ekonomiczno-rolniczych, funkcjonujących w czasach międzywojennych w ramach Wydziału Rolniczego SGGW. Przedmiotem zainteresowań badawczych Zakładu były głównie zagadnienia kształtowania ustroju rolnego, popieranie, organizacja i ochrona produkcji rolniczej oraz regulowanie stosunków w zakresie tej produkcji. Egzemplifikacją zainteresowań Katedry może być wydany w 1932 roku przez prof. Ludkiewicza podręcznik polityki agrarnej, który wraz z całą działalnością naukowo-badawczą pracowników Katedry, sprzyjał utrwalaniu się polityki agrarnej jako nauki i przedmiotu nauczania.
Na początku lat pięćdziesiątych XX w. Katedra Polityki Agrarnej była jedną z trzech katedr stanowiących zaczątek Wydziału Ekonomiczno-Rolniczego. Katedrą Polityki Agrarnej (w latach 1970-1991 Instytutem Ekonomiki Rolnictwa i Polityki Agrarnej) kierowali kolejno: prof. Stefan Ignar, prof. dr hab. Tadeusz Rychlik, prof. dr hab. Bolesław Strużek, prof. dr hab. Julian Bogacz, prof. dr hab. Zbigniew Adamowski, prof. dr hab. Mieczysław Adamowicz oraz prof. dr hab. Marian Podstawka. Od 1 października 2013 r. kierownikiem Katedry jest dr hab. Joanna Szwacka-Mokrzycka – profesor SGGW.
Katedra Polityki Rozwoju i Marketingu swoją obecną nazwę przyjęła w dniu 1 października 2019 r., a jej pracownicy kontynuują przez swoją działalność naukową i dydaktyczną chlubną tradycję poprzedników. W ciągu ostatnich lat nazwa katedry zmieniała się – w latach 1991-2009 brzmiała: Katedra Polityki Agrarnej i Marketingu, w latach 2010–2016 Katedra Polityki Europejskiej, Finansów Publicznych i Marketingu, natomiast w latach 2017-2019 – Katedra Polityki Europejskiej i Marketingu. Zmiany nazwy związane były ze zmianami w strukturze organizacyjnej Wydziału oraz SGGW, m.in. z powołaniem na Wydziale Nauk Ekonomicznych nowej Katedry Finansów, w której skład weszli pracownicy dotychczasowego Zakładu Prawa i Finansów. Obecnie w Katedrze funkcjonują następujące zakłady: Zakład Studiów Regionalnych i Europejskich oraz Zakład Marketingu i Analiz Rynkowych.
Galeria
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Kontakt
Katedra Polityki Rozwoju i Marketingu
Instytut Ekonomii i Finansów
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
ul. Nowoursynowska 166, blok 6, pok. A37
02-787 Warszawa
tel.: +48 22 59 34 060, 22 59 34 077,
tel/fax.: +48 22 59 34 077,
e-mail: kprim@sggw.edu.pl
NIP: 525-000-74-25